הקשר בין בניית אתרים לבין אחסון אתרים

אחסון אתרים

אחסון אתרים או הוסטינג (Hosting) בכינויו הלועזי, הינו חוליה בשרשרת ההספקה של אתרי האינטרנט השונים שמאפשרת להם להיות זמינים עבור הגולשים במשך 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.

כמו כן, אותה חוליית אחסון אתרים אחראית במידה רבה לאיכות הגישה והגלישה שמספק אתר האינטרנט עבור הגולשים המבקרים בו. כל אתר ואתר, קטן כגדול, נזקק לשרות של אחסון אתרים. במובן מסוים ניתן לדמות את המושג " אחסון אתרים " למניה בשוק המניות. המניה של עסק מסוים הינה פיסת נייר שמעניקה בעלות על ציוד, סחורה או כל מוצר אחר שהחברה שהנפיקה אותה מייצרת. את הסחורה בפועל אנו נמצא במחסנים, מפעלים או בשדות. כך גם בתחום אתרי האינטרנט. האתר זמין ונגיש לנו על גבי המסך בעוד כל הזיכרון שעל בסיסו בנוי האתר נמצא על גבי שרת של חברת אחסון אתרים. מעל ל-95 אחוז מאתרי האינטרנט הפעילים בעולם נזקקים לשרות של אחסון אתרים (חמשת האחוזים הנותרים מאוחסנים על גבי שרתים מקומיים).

אם נפרק את שרשרת ההספקה של אתר אינטרנט נתון, נגלה את התהליך האבולוציוני הבא: בראשית מאופיין האתר על פי צרכי והגדרות הבעלים. מיד לאחר מכן האתר נבנה ומעוצב בהתאם להוראות ולדרישות. עם גמר הליך הבניה מאתרים חברה של אחסון אתרים על מנת לאחסן באמצעותה את האתר על גבי שרת נבחר. ברגע שאיתרנו חברת אחסון אתרים שעונה לכל דרישות ומאפייני האתר, ניתן באופן רשמי להשיק את האתר ברוב פאר והדר.

השוק מלא בחברות אחסון אתרים שמציעות חבילות מכל מיני סוגים וגוונים. לצד מרכיב המחיר שנדרש לשלם עבור שרות של אחסון אתרים, יש לקחת בחשבון את שאר המרכיבים החשובים כגון שטח האחסון שמוקצה לאתר, נפח התעבורה, מיקומו בפועל של המרכז שמספק אחסון אתרים (בארץ או בחו"ל), וכמובן סוג השרת עליו יתארח האתר.

חשוב מאוד בעת מהלך האיתור של חברת אחסון אתרים מתאימה, לשים דגש על הוותק והאמינות של החברה. הרי בשורה התחתונה המשמעות של חברת אחסון אתרים זה שמבחינה פיזית האתר נמצא בידיה. הדבר האחרון שנרצה זה לקום בבוקר ולגלות שהחברה חדלה מלפעול וכי האתר שלנו נעלם כאילו בלעה אותו האדמה.

השרתים עליהם האתרים מאוחסנים

אחד המרכיבים החשובים ביותר שצריך לקחת בחשבון כבר בעת שלב האפיון של אתר אינטרנט הינו סוג השרת שעל גביו יתארח האתר. קיימים מספר סוגים של שרתים שמיועדים במיוחד על מנת לארח אתרים, כשכמובן לכל אחד יש את היתרונות והחסרונות.

שרתים ייעודיים

בקצה הסקאלה יש את השרתים הייעודיים. אלו הם שרתים שמארחים על גביהם אתרים בודדים. כלומר, כל שרת מארח אתר בלעדי. שרתים אלו נחשבים לטובים ביותר מכוון שהם מבטיחים שליטה מקסימאלית ויעילה ביותר עבור האתרים שהם מארחים. בכל הפרמטרים, החל משליטה בלעדית על השרת, דרך רמת האבטחה ועד לאפשרויות הגיבוי, שרתים ייעודיים הם המובילים. שרתים ייעודיים מתאימים במיוחד לאתרים "כבדים" שדורשים הרבה זיכרון ורמת התעבורה ועומס הגולשים עליהם גבוהים ביותר. גם בסוגיית העלות שרתים ייעודיים הם היקרים ביותר.

שרתים שיתופיים

מיד אחריהם ישנם שרתים שיתופיים. כשמם כן הם , אלו הם שרתים שעל גביהם מתארחים מספר אתרים במקביל. לרוב אלו יהיו אתרים בסדר גודל בינוני ומטה כגון אתרי תדמית וכו'. העלות של השרתים השיתופיים נמוכה באופן דרסטי מהעלות של השרתים הייעודיים. חשוב רק לזכור כי המשמעות של שרתים שיתופיים זה גם חלוקה במשאבים, כך שלעתים יכול להיווצר עומס על השרת שיקשה לזמן מה את השימוש באתר ויפגע בחוויית המשתמש של הגולש.

שרתים וירטואלים

בתור תת-קטגוריה של השרתים השיתופיים ניתן לכנות את מה שמכונה שרתים וירטואליים. אלו הם שרתים שמסוגלים לארח על גבם מספר אתרים תוך הפרדה מוחלטת ביניהם. כך שלמעשה מבחינת הלקוח הוא מקבל חוויה של שרת ייעודי במחיר של שרת שיתופי. השיטה של שרתים וירטואליים מושתת על טכנולוגיית הענן. היא גם מאפשרת ללקוח לשלם על פי צורך כאשר בכל רגע נתון הוא יכול לבקש להגדיל או להקטין את הנפח או יותר נכון את גודל החבילה שלה הוא נזקק. כלומר, הלקוח למעשה משכיר שרתים באמצעות תשלום חודשי. החיסרון של שרתים וירטואליים הינו כי הם אינם נמצאים פיזית על גבי שרת מוגדר וקבוע. כמו כן הם חשופים יחסית מבחינת רמת האבטחה שלהם.